tisdag, augusti 18, 2009

En liten chock

Jag kunde inte sluta läsa igår kväll. Jag var fast i Johanna Lindbäcks debutroman En liten chock, som var en av böckerna jag fick i födelsedagspresent.
Boken handlar om Gustav som går sista året på gymnasiet. Han är minst sagt frustrerad över sitt liv - och sig själv. Frustrerad för att han fortfarande tycks vara samma gamla tråkiga Gustav som han alltid varit. Löftena han gett sig själv när han började på gymnasiet har runnit ut i sanden och han känner sig ganska fast i gamla mönster och vanor.
När klasskamraten Elin tycker att de båda skall sluta en pakt, en pakt om att göra någonting chockerande, tvekar han inte länge innan han säger ja och livet börjar äntligen förändras.

Jag kan helt ärligt säga att En liten chock är en av de bästa ungdomsböcker jag någonsin läst. Språket är fantastiskt, karaktärerna levande och äkta och historien intressant. Dessutom märks det så väl hur Johanna Lindbäck själv brinner för litteraturen, någonting jag alldeles för sällan brukar märka av i böcker jag läser. Tänker tvinga på min flickvän att läsa boken, typ nu, för jag vet att hon kommer älska den.

P.S. Fick även Johannas bok nummer två; Min typ brorsa och det dröjer nog inte länge innan jag kastar mig på den.

Inga kommentarer: