lördag, augusti 01, 2009

Den bästa av de bästa

För några dagar sedan läste jag klart JCOs bok The Female of the Species. JCO är min absoluta favoritförfattare och det har bara hänt en gång att jag blivit besviken på någonting hon skrivit (Mörkt vatten, gillade den inte alls). The Female of the Species är en novellsamling och – som ni nog redan listat ut – läste jag den på engelska. Alla novellerna är riktigt bra, precis som JCOs berättelser brukar vara, men jag insåg dock att hennes böcker nog är lite för svåra för mig att läsa på engelska.

Novellen som fängslade mig mest heter Angel of Wrath. En man blir besatt av en kvinna och förstår inte alls varför kvinnan tycker att förföljelsen är otäck. Att mannen är sjuk är det ingen tvekan om. Han tror sig vara snäll och omtänksam. Allt han gör är ett försök för honom att visa att han bryr sig, även om de flesta av oss inte skulle hålla med. Och det allra bästa med novellen? Att JCO återigen lyckas förvåna mig.

Inga kommentarer: