måndag, augusti 17, 2009

Dimridåer - Gäspridåer

Dimridåer. Svenska folkets debutroman står det på framsidan. Boken är en kriminalroman skriven av tolv olika författare och innehåller tio kapitel. Ärligt talat, vill ni läsa mer om själva projektet kan ni gå in här.

Jag vet inte riktigt vad jag förväntat mig av en bok ihopdiktad av tolv olika personer. Nyfiken var jag dock, nyfiken för att se hur slutresultatet blev.

Så vad tycker jag då? Sådär. Boken känns amatärmässig, både ytan och texterna, som att det vore ett gäng gymnasie elever som fått i uppgift att knåpa ihop en historia tillsammans. Klyschorna avlöser varandra och såklart är den svartklädda tjejen med massa smink runt ögonen en elak jävel, för det vet vi ju alla - alternativklädstil = ond!*

Och kvinnan som i början av boken betedde sig underligt och helt klart led av någon form av utvecklingsstörning visade senare i boken inga som helst tecken på det längre. Imponerande. Hm...

Nej, jag skulle inte rekommendera den här boken till någon. Vill ni läsa en spännande deckare så finns det många böcker där ute som är såå mycket bättre än den här.



*Ironi, you know

Inga kommentarer: